En nyårshälsning

Det har varit en lång höst med fullt upp på kliniken. Den blöta sensommaren och den varma regniga vintern har gjort att vi och våra hovslagare har fått mycket att göra.

Såväl hovbölder som bärrandsröta s.k. white line disease har fyllt tidboken.

Alla hästar drabbas men allra vanligast är sjukdomen på den oskodda hästen. Att hästen står i en blöt lerig hage med mycket gödsel ökar risken för sjukdomen. Hästar står ju gärna och trängs vid grinden och där blir det både upptrampat och mer gödselbemängt. Gödseln ger ett ökat bakterietryck. Försök hårdgöra området närmast grinden , det blir stor skillnad om hästarna kan stå torrare där och det blir också möjligt att mocka.

Förebygg sjukdomen genom att hålla korta sko och verkningsintervall. Alla små sprickor i hovarna där bakterier och svamp kan tränga upp ökar risken för infektion. När hovväggen blir längre ökar risken för att den dras isär eller fläker sig lite och man får en inkörsport för infektionen.

Vi brukar också rekommendera att skydda hovarna från infektion genom att rengöra dem dagligen och smörja i hoven med trätjära eller Hoofdesinfectant. Hoofdesinfectant är en hovolja med desinfekterande såväl bakterie som svampdödande effekt. Den innehåller bland annat Tee treeoil.

Med hjälp av oljan och propylenglukol tränger medlet in i hoven och skyddar bättre på djupet än ex.vis trätjära. På den skodda hästen smörj även in hovväggen vid sömhålen ,där väta och infektion kan tränga in.

Vi har i höst haft glädjen att få hjälp av ytterligare en duktig hovslagare ,Robert Belaj. Han kommer fortsätta att vara på kliniken 2 dagar i veckan. Hovslagare Tobias Hellström är tyvärr sjukskriven några månader då han har opererat sitt diskbråck i början av december.

Ni har kanske läst i Ridsport att fler hästar i Norrland har dött av kolik. Vi tycker även här hos oss att vi i höst har haft lite fler kolikhästar än vi brukar. Kanske det bara är att hästägare runt om Göteborg har lärt sig att vi har öppet på vardagkvällar och på lördagar. Allt fler vänder sig direkt till oss även med akuta skador och sjukdomar.

Men den varmare vintern kan även öka antalet gaskoliker. Det varmare vädret gör att det är större risk att nedtrampade hö/hösilagerrester i hagen blir nedsmutsade i leran och blötan innan hästen äter dem. Det finns också fortfarande kvar lite gräs och andra växter i hagarna att pilla i sig. De kanske inte längre har den allra bästa hygieniska kvalitén. Det ökar risken för kolik. Tänk också på att hästarna alltid bör ha tillgång till färskt vatten i hagen så de inte dricker stillastående vatten i hagarna. Risken för kolik ökar också om hästen vintervilar och rör sig mindre. Om du ställer av hästen förebygg gärna kolik med lite lösgörande foder. Ex.vis linfrö 1 dl 2 ggr/dag som blötläggs i hett vatten någon timme före fodring. Ge gärna probiotika för att stabilisera tarmfloran t.ex. Bio premium förebyggande.till hästar som är känsliga i magen.

Vi har också lite ändringar på veterinärsidan i vår då Lisa Benéus är barnledig från december och fram till sommaren.Veterinär Emma Emdén kommer tillbaka från sin barnledighet och mjukstartar lite i januari med patienter med tandproblem en dag i veckan. Från slutet av mars kommer hon vara tillbaka lite mer.

Vi har också glädjen att hälsa en ny veterinär välkommen. I januari börjar veterinär Åsa Hinton hos oss. Hon har en gedigen hästutbildning. Innan veterinärutbildningen utbildade hon sig till Hippolog och har flera års erfarenhet som ridlärare och tränare i såväl Sverige som USA. Erfarenheter som vi är mycket glada för då allt fler hältutredningar görs med hästen i arbete under ryttare.

För de som följer oss på Facebook så har ni sett att vårat ridhus snart är klart. Jag har redan tjuvstartat och longerat patienter i ridhuset när vädret har varit allt för ogästvänligt på ridbanan Än så länge så ligger sanden från gamla ridbanan kvar som underlag men när snickarna är klara skall vi lägga in ett nytt. Vi skall också ha en ny löpargång och ett behandlingsrum i ridhuset.

Det dröjer nog några månader till innan allt är helt färdigt.

Vi önskar alla hästägare ett Gott Nytt 2012

Från oss alla till er alla! Vid pennan Lotta Månsby